Handbagage tips
passen en meten
Handbagage : het wordt passen en meten!
In april maakte Transavia bekend dat de standaard handbagage rolkoffer niet meer gratis is. Al eerder maakte andere luchtvaartmaatschappijen hetzelfde besluit om de vaak ontstane chaos aan boord te kunnen voorkomen. Dat geeft gedoe en vertragingen. Ook wordt standaard door passagiers te veel (hand) bagage aan boord meegenomen om bij aankomst niet te hoeven wachten op de ingecheckte koffers. Deze beperkingen van de handbagage worden hieronder in een overzicht van de meest bekende en gebruikte airlines weer gegeven. De nieuwe handbagagenorm is de 40x30x20 cm tas.
* Onder voorbehoud van wijzigingen
Video:
Bekijk hier de video van Transavia over de gewijzigde bagageregels.
NIEUWE NORM: 40X30X20 CM
Standaard bij veel airlines was de 55x35x25 cm rolkoffer die plat in de bagagebak gratis meekan. Op zich begint daar het gedoe al, want diverse airlines hanteren een omvang van 60x40x20 cm als eis. De nieuwe norm voor de handbagage is de 40x30x20 cm tas. Per airline kan daar een paar centimeter bij of af gaan; houd daar dus rekening mee.
Deze afmeting wordt door airlines bepaald, omdat die tas onder de stoel voor je past. Het probleem is wel dat je dan geen kant meer op kan met je voeten. De meeste passagiers gooien die tas dus alsnog in de bagagevakken. Er zijn inmiddels ook rolkoffers in deze kleine maat. Voor ruimbagage is een hardschalen koffer handig, omdat er vaak met bagage gegooid en gesmeten wordt. Maar bij handbagage loop je met een hardschalen koffer het risico dat ie nét niet past. Een zachte koffer als handbagage heeft dus zo zijn voordelen. Let er trouwens op dat je je betaalplastic bij je hebt voor het geval je moet bijbetalen: aan de gate accepteert men geen contant geld. Voorkom liever bijbetalen want het is in de praktijk kneiterduur en je hebt op dat moment geen enkel alternatief. Er wordt door bijvoorbeeld Easyjet of Ryanair zeker gecontroleerd, maar aangezien op tijd vertrekken voor de luchtvaartmaatschappij prioriteit nummer 1 is, valt er op het controlebeleid niet veel peil te trekken.
De regels voor KLM lijken ruim, maar pas op: businessclass reizigers of reizigers met silver/ gold/platinum kaart hebben voorrang bij boarden. Wanneer je geen Flying Blue bent dan kan je, gelet op de beperkte ruimte op Europese vluchten, geheid je trolly inleveren. Die gaat dan (wel gratis) in het ruim. Ook bij andere airlines loop je dit risico.
Een goed gevulde 55x35x25 cm rolkoffer gaat al snel over de 10 kg. Bij Lufthansa/Corendon is 8 kg dus wel erg mager. De mogelijkheid bij TUI voor een extra tas is mooi, maar 10 kg voor 2 tassen blijft krap. Vreemd genoeg stelt Ryanair geen gewichtseis aan de tas voor onder de stoel, maar in een 40x25x20 cm tas krijg je in de praktijk niet meer dan 7-8 kg.
Let op het gewicht van je rolkoffer!
Meer en meer airlines stellen eisen aan het gewicht van een (rol)koffer. Kofferverkopers vertellen je in de praktijk alles over hoe mooi en praktisch hun koffers zijn, maar maten en gewichten worden vaak in de details weggemoffeld, terwijl dat juist heel belangrijk is. Zo’n leuke (hardschalen)koffer met allemaal extra vakjes, hengsels, 4 wielen, e.d.: het is allemaal gewicht. Een rolkoffer weegt snel 2,8 kg. Dan blijft er dus nog 7,2 kg over voor je eigen spullen. Heb je een lichtgewicht rugzak van 0,8 kg, en dan heb je 9,2 kg (28 procent extra!) ruimte voor je spullen. Wanneer je ruimbagage hebt, zal menig medewerker bij de check-in ook vragen of de handbagage even mag worden gewogen. Heb je geen ruimbagage, dan kan je direct door naar de gate. Daar is geen weegschaal en dus geen gewichtsbeperking aan je handbagage. Toch is het oppassen: online incheck is geen garantie, en je loopt dus het risico (bv. bij een terugvlucht) dat je je bij de check-in mag melden voor je boardingpas met het risico dat je handbagage en passant even wordt gewogen!
Gebruik een flexibele rugzak
Afgezien dat je meer spullen kunt meenemen in een rugzak, heeft het nog een ander voordeel: airlines laten veelal de eerste 70 rolkoffers door. De rest moet in het ruim. Weliswaar is dat gratis, maar bij terugkomst op Schiphol kan je zo een half uur of langer op je bagage wachten. De rugzak gaat altijd mee in de cabine. Zo’n flexibele tas past in de praktijk altijd wel in de standaardbin dus aan die discussie beginnen de medewerkers bij de gate niet.
Travel light!
Kijk de volgende keer, als je van een stedentrip terugkomt, welke spullen je niet hebt gebruikt. Je zal versteld staan. Wij nemen zelf minder kleding mee, maar wel een klein tubetje wasmiddel. Met alle beperkingen aan bagage betekent ‘Travel light’ niet alleen goedkoper reizen, maar ook prettiger reizen omdat je met minder spullen loopt te zeulen. Een laatste voordeel is dat Travel light minder belastend is voor het milieu. Als we allemaal een paar kilo minder meenemen, scheelt dit jaarlijks miljoenen kilo’s brandstof en CO2-uitstoot. Doen dus!
Dit artikel kwam mede tot stand door de ANVR W. Schut en het vaktijdschrift Reisbizz.nl van Reismedia in Utrecht